4/5/10

Henry Chesbrough convida les empreses a compartir el coneixement

El Postgrau en Estratègia i Competitivitat Regional que organitza la UPC School, va organitzar una xerrada amb en Henry Chesbrough, director executiu i professor del Center for Open Innovation de la Haas School of Business Development i un dels “Top 50” en temes d’innovació i recerca, segons Scientific American.


Henry va oferir la conferència Cap a un nou paradigma: Open Innovation, en què l’expert va dibuixar el panorama amb què es troben avui les companyies en temes de recerca i desenvolupament.

El nord-americà va parlar de la seva pròpia experiència en diverses empreses on havia treballat, entre elles Xerox, que li va servir per il·lustrar la metodologia errònia que en un principi feien servir a l’hora d’iniciar el procés de la innovació. Segons Chesbrough, la multinacional utilitzava un sistema d’innovació tancat, “com un embut”, on tota la recerca es focalitzava en aconseguir un nou producte que comptés amb el beneplàcit del mercat.

Però aquest procés tenia una important pèrdua d’energia. Només hi havia un camí d’entrada i un de sortida, i es rebutjaven productes massa aviat, sense una avaluació complerta ni tota la informació necessària.

D’aquesta manera, les empreses han de tenir en compte els “falsos negatius”, és a dir, aquells productes que poden interessar altres sectors de mercat. Segons Chesbrough, els directius han de saber “jugar a pòquer i a escacs”, en una metàfora sobre com conèixer els moviments de la competència.

També va parlar de la seva teoria del boomerang, que es dóna quan un projecte que s’inicia dins d’una empresa, acaba desenvolupant-se fora del seu entorn, i és una altra companyia qui el fa triomfar. “Aquest seria el cas de l’iPod”, va explicar l’expert en innovació, que va utilitzar aquest exemple per parlar de la col·laboració entre empreses per arribar a aconseguir un producte de qualitat. Chesbrough va explicar que l’iPod va néixer a Philips, “però van rebutjar el projecte” perquè no li van veure possibilitats de triomfar al mercat. El seu creador, Toni Faddell, va proposar la idea a Apple, que va endegar la iniciativa comptant amb altres companyies, com Portalplayer o Toshiba.

Com a paradigma espanyol d’innovació i bones pràctiques empresarials va parlar de El Bulli, que ha col·laborat amb altres empreses que li han aportat valor. “Les bones idees estan distribuïdes per tot arreu. I les empreses no tenen els millors professionals del món: hi ha gent molt bona externa amb la què es pot col·laborar”.

Font | 22 Network