La fractura digital de l'autònom
El passat 18 de febrer es va presentar a Fundetec l'estudi El treballador autònom i la Societat de la Informació 2009 elaborat en col·laboració amb ATA i UPTA, on es mostra la situació actual de la penetració de les tecnologies de la informació i comunicació en aquest col·lectiu.
L'estudi revela que es comença a apostar per Internet com a eina de negoci ja que el 83,7% dels autònoms que disposen d'equipament informàtic (ordinador, PDA o Smartphone) tenia connexió a Internet el 2009. Així mateix, el 30% dels autònoms amb maquinari de connectivitat té pàgina web pròpia, com a contrapartida, el 47,9% dels autònoms no disposa de cap tipus d'equipament informàtic.
El comerç electrònic presenta un lent penetració en aquest col.lectiu com així ho demostren les dades de l'informe ja que el 2009 un 17,3% dels enquestats feia compres a través d'aquest canal (el 35% dels autònoms amb equipament informàtic). Pel que fa a les vendes per Internet, igual que en el conjunt de les empreses, el percentatge d'autònoms que les practiquen és considerablement inferior: un 6,5%, que representa el 45% dels autònoms amb pàgina web.
La causa principal d'aquests resultats és el desconeixement de les noves tecnologies manifestant-se de tres maneres:
- Qui no disposen de connexió a Internet o que no compten amb pàgina web pròpia ho justifiquen per la falta d'utilitat per al seu negoci (53,9% i 54,8%, respectivament).
- En el cas específic del comerç electrònic, en referència a les compres es refereixen principalment al desconeixement del medi (38,2%) i la mida del negoci (41%).
- Finalment, les raons adduïdes per no vendre via Web són la consideració que el seu producte o servei és inadequat per aquest mitjà (44,4%) i els hàbits dels seus clients (35,6%) encara que destaca un important 27,8 % que ni tan sols l'ha plantejat.
Les propostes amb què conclou l'estudi per reduir l'escletxa digital dels autònoms són:
- D'una banda, insistir en el reforçament del desenvolupament d'accions divulgatives i formatives amb un caràcter eminentment pràctic que els demostri la seva eficàcia i els seus resultats reals.
- De l'altra, que el sector tecnològic sigui capaç d'adequar la seva oferta a les necessitats específiques d'aquests professionals mitjançant el desenvolupament de solucions i aplicacions senzilles d'utilitzar, adaptades a la seva petita estructura i adequades a la seva capacitat econòmica, que facilitin la seva activitat professional
- Finalment, que el sector públic mantingui línies d'ajuts i subvencions que impulsin la inversió en tecnologia entre un col.lectiu molt afectat per l'actual crisi econòmica.
Et sents identificat amb aquesta situació?
Doncs des de Sant Feliu Innova et podem ajudar, recorda que l'assessor TIC és un servei municipal que l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat posa a l'abast de tot el teixit productiu de la ciutat (comerços, pimes, emprenedors...) per ajudar a les empreses a aplicar Internet i les TIC al seu negoci. Per fer qualsevol consulta en matèria d'innovació, Internet i les TIC pots contactar amb l'assessor a l'espai-bústia de consulta de l'export respon o a l'adreça tic@santfeliu.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada