17/8/11

Les TIC: aposta segura de futur per els autònoms

En una situació econòmica com la que travessa el nostre país, a qui més afecta és al treballador autònom, un col.lectiu laboral que de 2009-2010 va perdre 92.000 professionals. Aquest fet també s'ha reflectit en la incorporació de l'ús de les tecnologies en les seves activitats, que des de 2006 fins 2009 havia tingut un creixement percentual del 20,3%, i en 2010 no només no va augmentar sinó que va retrocedir quatre punts percentuals. A dia d'avui el 48% d'ells disposa d'equipament informàtic.

Amb un percentatge d'un 52% d'autònoms que no disposen de cap equipament informàtic, és imprescindible aconseguir que aquest col.lectiu prengui consciència de la necessitat d'integrar les TIC en els seus negocis perquè aquests adquireixin els nivells de productivitat i competitivitat necessaris ".
Quants autònoms utilitzen les TIC, com, per què i per a què són algunes de les qüestions a les quals dóna resposta aquest estudi, que també detalla l'ús que se'n fa segons l'àrea d'activitat on desenvolupen el seu negoci i de la comunitat autònoma en què la realitzen.


Segons l'informe, del 48% d'autònoms que disposen d'equipament informàtic (ordinador, PDA o Smartphone) tres de cada quatre tenen accés a Internet. La majoria accedeix mitjançant una connexiófixa (59%), mentre que tan sols el 7% ho fa amb una mòbil i usen ambdues el mateix percentatge (7%).Una dada positiva és que ha augmentat el percentatge dels que tenen pàgina web pròpia, ja que ara el 36% que té accés a Internet té una, mentre que el 2009 eren només el 30%.


D'ells per el 36% la raó principal és captar clients, seguida per fer publicitat (27%) i oferir informació dels seus productes (17%). El principal benefici que veuen els autònoms a la incorporació de les TIC són les millores en la gestió (49%); clarament per davant de l'augment de la qualitat del servei als clients (12%) i l'increment de la productivitat (12% ).
Gairebé la meitat dels autònoms (46%) que tenen algun equipament informàtic desconeixen el certificat digital, una mica més d'un de cada tres (36%) el coneixen però no l'han utilitzat, i només el 14% l'han usat. Igualment, la factura electrònica és desconeguda per una mica més de la meitat els autònoms informatitzats, mentre que la utilitzen el 9% i només la coneixen el 38%. També el comerç electrònic és una activitat que ha patit els efectes de la situació econòmica. Una mica menys d'un de cada deu autònoms amb accés a Internet (9%) ven algun producte o servei per aquest canal, mentre un de cada quatre (29%) compra en línia als seus proveïdors, la majoria d'ells des de fa almenys un any .
Pel que fa a les causes per no vendre a través de la Xarxa, el 29% considera que el seu producte o servei és inadequat per ser venut per aquest canal, el 23% no s'ho ha plantejat i el 9% desconeix les possibilitats per al seu negoci . No obstant això, la raó més esmentada per no comprar en línia és la mida del negoci (27%) i, a continuació, se situa el desconeixement del medi (16%), els problemes relacionats amb la seguretat (15%) i la manca de finançament (9%).
Per primera vegada, l'informe analitza la relació dels autònoms amb les xarxes socials i les aplicacions de programari lliure. Respecte a les xarxes socials, gairebé nou de cada deu autònoms amb accés a Internet (87%) coneixen l'existència d'aquestes i entre ells les utilitzen el 37%, sent la més usada Facebook (80%) i, a considerable distància, Twitter (22%) i Linkedin (8%).
 
Pel que fa a la tercera novetat, mica més d'un de cada quatre autònoms (28%) tenen solucions en codi obert, principalment de comunicació (78%), d'ofimàtica (67%) i empresarials (55%); presentena més un elevat grau de satisfacció, ja que el 26% es mostren molt satisfets amb aquest tipus d'aplicació i un 69% estan bastant satisfets.