24/2/12

Entrevistem a Fet a Sant Feliu, el primer mitjà de comunicació del país gestionat democràticament mitjançant una cooperativa de consum

Hem entrevistat al David Guàrdia, responsables de fetasantfeliu.cat, un diari digital local d'informació general i el primer diari independent de Sant Feliu de Llobregat. Nascut el 2010 i editat per Sant Feliu Viu SCCL, és també el primer mitjà de comunicació del país gestionat democràticament mitjançant una cooperativa de consum.

Un projecte innovador, basat en un model d'empresa d'economia social, que aposta fort per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.




1) Dieu que www.fetasantfeliu.cat és un primer pas d'un projecte comunicatiu i cultural més ambiciós que també té per objectiu editar Fet a Sant Feliu, una nova revista independent a la ciutat. Per què el projecte arrenca primer en aquest format digital? I perquè aquest segon pas en paper?

La idea inicial era la d'editar i distribuir una revista mensual en paper, però per fer-ho possible necessitàvem una massa social que ho possibilités. D'aquí ve que ràpidament vam iniciar l'edició diària i en format digital, amb la voluntat d'arribar a més gent i convertir-nos en un mitjà de referència a la ciutat d'una manera més sostenible. Quinze mesos després creiem que aquest objectiu ja l'hem aconseguit i que ara és el moment d'iniciar nous projectes. Fer un mitjà en paper ens pot ser més fàcil ara, que ja comptem amb una massa social que va en augment i amb la trajectòria i experiència que ja tenim com a diari digital. D'aquí ve la nostra voluntat de desenvolupar en breu un projecte sòlid en format paper entenent-lo com a complementari del diari digital, però que s'orienti al tractament de temes amb més profunditat, des de la solidesa i la professionalitat.


2) Els continguts digitals van a l'alça? Creieu que la gent consumeix aquest tipus de contingut? I paguen per consumir-lo? 

Els continguts digitals van a l'alça per la facilitat de participar-hi, compartir-los i connectar-los amb centenars de noves aplicacions i usos de la xarxa que els enriqueixen i n'augmenten el potencial. A la vegada, una alfabetització digital creixent de la població contribueix a l'universalitat d'accés d'aquests continguts. La gent consumeix cada cop més continguts digitals per què interaccionen amb la seva vida diària i de relacions socials. Llegir un article digital que t'ha compartit algú a una xarxa social a la vegada que comenteu el cap de setmana implica hàbits diferents a llegir premsa diària després de comprar-la al quiosc, on cal fer un esforç més gran.

No creiem que la gent pagui tant per consumir informació digital exclusiva (la informació digital acostuma a ser gratuïta) com per senzillament contribuir a mantenir un projecte com aquest a partir d'una vinculació i una major participació lector-mitjà. Altres mitjans com Vilaweb, en l'àmbit nacional, o Rue89 o The Texas Tribune, en l'internacional, també van en la mateixa línia.



3) Darrera de Fet a sant Feliu hi ha una cooperativa de consum. Ens expliqueu en què consisteix exactament aquesta fórmula? Per què la vau escollir? Què us ofereix i què ofereix al consumidor final aquesta fórmula?

Una cooperativa és una empresa d'economia social que funciona amb criteris de democràcia, participació i horitzontalitat. N'hi ha de diferents tipus (de treball associat, de consum, agràries, de crèdit...). En una cooperativa de consum les persones consumidores són les propietàries de l'entitat i es tracta d'una cooperativa pensada per autoproveïr a la pròpia ciutadania bens i serveis que per alguna raó o altra el mercat no ofereix en unes condicions adequades. El nostre model de consum i a la vegada sense ànim de lucre ens apropa al funcionament d'una associació. En aquest sentit podem combinar professionalitat i activitat econòmica amb una dinàmica associativa (els socis i membres del consell rector som voluntaris), sense ànim de lucre (els possibles beneficis reverteixen en el projecte) i democràtica (amb assemblees de socis i altres vies de participació).


4) Fet a Sant Feliu és el primer mitjà de comunicació del país gestionat democràticament mitjançant una cooperativa de consum. D'on sorgeix la idea? Coneixeu d'altres experiències similars? 

Efectivament, traslladar això a un mitjà de comunicació implica posar l'epicentre del mitjà més en els lectors i lectores que en els mitjans convencionals, on els lectors es converteixen en consumidors passius d'informació. És un model de gestió democràtica que estem convençuts que creixerà. La idea es veu reforçada davant la necessitat de deixar clar que el projecte no és de ningú en concret, una empresa convencional o un partit polític, si no de tota la ciutadania que s'hi vulgui sumar. Aquest model legitima el mitjà de comunicació i en facilita el creixement i credibilitat. Sí que hi ha alguns mitjans de comunicació gestionats de manera democràtica mitjançant una associació (tot i que pocs) i algun altre que ho fa mitjançant una cooperativa de treball associat (on són els treballadors i treballadores les que hi participen de manera democràtica), però de moment no coneixem cap altre mitjà com el nostre. 

 
David Guàrdia i Mascó
Sant Feliu Viu SCCL



Moltes gràcies David per l'entrevista!

Avui els podreu escoltar en directe al programa Crear, Innovar i Emprendre, al magazine matinal "El Mirall" de Ràdio Sant Feliu, de 11:38 a 11:58. També els vam poder escoltar recentment al programa l'Internauta.