4/4/12

Resum del seminari: El Crowdfunding o micromecenatge, una forma alternativa de finançar projectes

El passat dimarts 27 de març vam realitzar el seminari "El Crowdfunding o micromecenatge, una forma alternativa de finançar projectes". Aquest seminari va comptar amb una presentació d'aquest sistema de finançament per part d'Enric Senabre, coordinador de projectes de la plataforma de cofinançament obert Goteo.org i la presentació de dos projectes que estan treballant actualment en aquesta línia de finançament: "Humor Baboso", un còmic amb cargols de protagonistes, i Ictineu 3, un submarí que s'està construint a Sant Feliu.


En aquest article us presentem un resum de la sessió formativa i us facilitem material que pot ser del vostre interès.

Ampliar informació

El Crowdfundig o micromecenatge (Enric Senabre)


El Crowdfundind o micromecenatge es refereix a la cooperació col·lectiva de persones, per norma general, a través d'Internet, que reuneixen diners per aconseguir un objectiu comú o recolzar els esforços iniciats per altres persones o organitzacions.

Té els orígens als Estats Units i sobretot en el sector artístico-cultural (d'aquí ve el nom de micromecenatge: petits mecenes que "substitueixen" els mecenes tradicionals), però actualment el finançament col·lectiu s'aplica a àmbits molt diversos

Algunes empreses i projectes han fet crowdfunding directe, és a dir, directament des del propi web de l'empresa. Existeixen però, algunes plataformes que ofereixen un espai comú per a projectes que vulguin ser finançats d'aquesta forma.

En el cas de projectes de crowdfunding directe, ens posa com exemple, la pel·lícula "El Cosmonauta" que aviat veurà la llum. També és aquest el cas del projecte Ictineu.

Característiques generals de les plataformes de Crowdfunding:

  • Els interessats presenten un projecte, que és avaluat pels responsables de la plataforma. 
  • Un cop acceptat el projecte, normalment es determina un període màxim per intentar aconseguir la quantitat econòmica necessària per tirar endavant el projecte. 
  • Aquestes plataformes es queden una comissió, que normalment està entre el 5 i el 8%.
  • Si el projecte no recull els diners necessaris per tirar endavant, els diners es retornen a les persones que havien fet l'aportació.
  • Els responsables de cada projecte escullen els incentius que es donen a canvi de cada aportació, en funció de la quantitat.

Destaca el valor del projectes oberts, amb llicències copyleft o amb codi obert per exemple, ja que per si mateix, aquest ja és un aspecte de valor per alguns mecenes. Des de Goteo es promouen especialment projectes "que contribueixin al desenvolupament de procomú, el coneixement lliure i el codi obert"

Claus dels projectes d'èxit d'aquest sistema de finançament:

  • Que darrera del projecte hi hagi un equip il·lusionat i capaç de transmetre confiança en el projecte.
  • Bona presentació: transparència i proximitat.
  • Informació contínua del projecte.
  • Objectius concrets.
  • Si el projecte és llarg, és important que hi hagi etapes, amb resultats progressius.
  • Retorns i incentius d'interès.

Presentació d'experiències de Crowfunding


Humor Baboso

El Franchu és dibuixant, humorista gràfic i guionista. Després de més d'un any publicant una sèrie de tires còmiques amb cargols com a protagonistes a www.cargols.org ha decidit fer el seu primer còmic, Humor Baboso i  per fer-ho ha optat pel micromecenatge, mitjançant la plataforma Verkami.

Ha destacat la importància de la comunicació, sobretot en la fase inicial del projecte i ens ha mostrat el vídeo que ha elaborat per difondre el projecte. Per poder editar el llibre necessita 1.981€ i, just arribat a la meitat del període que té per aconseguir-los (40 dies) ja té més de 1.600€.

Ictineu 3

Carme Pareda, ens presenta l'Ictineu 3. Es tracta d'un submarí que ha de servir de base per a qualsevol exploració i experiment científic que es pugui dur a terme sota el mar i que actualment s'està construint a Sant Feliu de Llobregat.

En el cas d'Ictineu es va recórrer al crowdfunding no des del principi del projecte, sinó davant el problema de finançament amb què es van trobar arrel de la retallada de subvencions que ha rebut el projecte, en l'actual context de crisi i s'està fent de forma directe, des del propi web.

Des d'abans de l'inici d'aquesta campanya de subscripció popular el projecte Ictineu3 compta una xarxa de col·laboradors i seguidors del projecte, la qual cosa ha facilitat la participació i la difusió de la campanya.

Necessiten arribar als 400.000€ i actualment en porten 44.090 provinents de la participació de més de 150 persones i empreses.

 

Alguns consells sobre Crowdfunding 

Aquests són alguns dels consells que ens han donat els ponents sobre el crowdfunding.
  • Són molt importants els dies inicials de la campanya. Aconseguir un ampli suport durant els primers dies facilita que el projecte guanyi en suport, imatge i credibilitat. 
  • És molt important que es faci molta difusió del projecte a través d'entorns com els xarxes socials. És important que els responsables dels projectes coneguin aquests entorns i hi dediquin temps. 
  • És interessant oferir una àmplia llista de possibles aportacions, ja que facilita la participació.
  • Hem de vigilar en les contraprestacions que oferim, que no suposin més feina que el projecte en sí.
  • Oferir una presentació atractiva i que desperti l'interès dels possibles mecenes.
  • Abans de participar com a responsable d'un projecte és interessant fer-ho com a micromecenes, és una bona forma de conèixer-ho de primera mà.


Plataformes de crowdfunding

Aquestes són algunes de les plataformes que s'han destacat al seminari

 

Material d'interès sobre Crowdfunding


També podeu veure l'entrevista que es va fer via Twitter a l'Enric el dia previ a l'acte i aviat també podreu veure l'entrevista en vídeo que es va realitzar a l'Enric Senabre, al Franchu Llopis i a la Carme Pareda.