9/9/09

Com reduir despeses gràcies a la tecnologia

La necessitat de sobreviure en aquests temps de crisi està obligant a les petites i mitjanes empreses a buscar mecanismes per rebaixar tant els costos de gestió com els d'infraestructures. Qui aconsegueixi tenir èxit en aquesta lluita sense prendre mesures dràstiques, com ara acomiadar treballadors (el major actiu de qualsevol empresa), sortirà enfortit i millor posicionat al finalitzar la crisi.

Amb aquesta visió estratègica les TIC poden ser grans aliades per aconseguir-ho. Fem un breu resum de 10 aspectes que poden traduir-se en una reducció important dels costos de les pimes:

1) Pagar per l'ús
En comptes de comprar determinats tipus de software, com són els paquets de comptabilitat o solucions de gestió integral del negoci (ERP), existeix la possibilitat de contractar un Proveïdor de Serveis d'Aplicacions (ASP) i pagar només per l'ús que se'n faci: no ets propietari de l'aplicació, no la tens instal·lada en els teus ordinadors i per tant no necessita manteniment. Una altra solució és optar per programari lliure gratuït, com pot ser el cas d'EinesTIC (del que vem parlar en una entrada anterior).

2) Renting
La fórmula del renting es pot aplicar tant a vehicles d'empresa com a equips informàtics, o a altres tipus de serveis. El client paga una quota mensual durant un plaç determinat de temps a canvi del seu ús i manteniment, resultant més econòmic que si hagués d'adquirir aquests bens.

3) Telefonia IP
Les comunicacions poden arribar a generar costos importants per l'empresa, però poden abaratir-se al màxim amb l'ús d'Internet, gràcies a serveis com l'Skype o el video xat de Gmail.

4) Videoconferència
Els viatges suposen un cost molt important que es pot reduir enormement mitjançant les tecnologies de videoconferència, a banda de l'estalvi econòmic també suposa un estalvi de temps en el desplaçament molt important.

5) Factura electrònica
Actualment el cost d'emetre una factura en paper ascendeix a 1,5€, mentre que electrònicament només suposa 0,15€. Per altra banda el cost de rebre una factura en paper suposa 1,18€, mentre que rebre una factura digital suposa 0,02€. L'estalvi total per factura és de 2,5€.

6) Pàgina web
Si se saben explotar les seves possibilitats tenir una pàgina web pot aportar avantatges competitius i un estalvi de costos. La web pot ser una eina de comunicació de productes i serveis i facilitar la relació amb els clients, proveïdors, etc. Evitant la necessitat de disposar de recursos humans i financers específics per realitzar aquestes tasques.

7) Comerç electrònic
Si ja es disposa d'una web, es pot utilitzar com a nou canal de venda, per comercialitzar els productes de forma directa i interactiva amb els clients. També permet accedir a nous mercats sense costos extres que suposa l'obertura de noves sucursals físiques, etc.

8) Mobilitat
El cost anual que suposa l'emplaçament físic dels treballadors és molt elevat, utilitzant tecnologies de mobilitat i donant la opció del teletreball a part de la plantilla es podrien estalviar costos, substituint les actuals instal·lacions per altres més petites. I si es necessita espai ocasionalment per a fer alguna reunió sempre es pot llogar alguna sala en un centre de negocis.


9) Consum energètic
Un consum energètic eficient i responsable redueix els costos fixes i contribueix a millorar el medi ambient.

10) Impressió racional
Les oficines consumeixen gran quantitat de paper pràcticament sense donar-se ni compte. Per això seria útil imprimir només allò necessari; comprovar la visualització prèvia de qualsevol document abans d'imprimir-lo per veure que té un format adequat i no s'imprimiran pàgines innecessàries; utilitzar paper reciclat; imprimir dues pàgines per cara; no utilitzar mai la impressió a color a menys que sigui necessari; reutilitzar documents impresos quan el seu destí és consum intern; etc. Totes aquestes mesures eviten generació de residus, problemes de contaminació associats a la producció i reducció de costos de compra de paper.

Font original: Revista Fundetec nº 14