7/5/12

Les 3Ps de l’Excel•lència en Innovació: Projectes, Persones i Processos

Avui us presentem una entrevista que hem fet a Anna Maria Sánchez Granados, una santfeliuenca experta en la gestió de la innovació.

Crec que hi ha arguments sòlids per confiar en la innovació com el principal motor de creixement en els propers anys.

Per tornar a ser competitius, ja no només cal un control ferri dels costos, cal renovar el teixit industrial integrant la creativitat i la innovació al bell mig de l’estratègia empresarial.


Actualment, l’Anna lidera un nou projecte empresarial, ITimes –Innovation Times Advisers- focalitzat en l’assessoria per a la Gestió Estratègica de la Innovació tant a organitzacions públiques com privades, que es recolza en la implantació d’una filosofia pròpia: Les 3Ps de l’Excel•lència en Innovació: Projectes, Persones i Processos® .

Llegeix l'entrevista complerta



L’Anna Sánchez és Enginyera en Telecomunicacions, Enginyera Tècnica en Equips Electrònics i Executive Master en Administració Pública. Compta amb estudis avançats en Administració i Direcció d'Empreses i diferents programes de Direcció General.Amb més de 15 anys d’experiència en la coordinació d’accions per fomentar la cooperació Universitat-Empresa, ha actuat com a emprenedora i directiva a AIDIT, la primera entitat de Certificació d’R+D+I a l’Estat, actuant com a directora general des de la seva creació l’any 2000 fins al 2011, dissenyant i desenvolupant un nou mercat, a través del servei d’avaluació de projectes per tal d’incentivar la innovació empresarial.

Ha participat en multitud de debats relacionats amb la gestió de la innovació, la transferència de tecnologia i els sistemes de finançament públic a l’R+D i la Innovació i és autora de variats articles per diversos mitjans de comunicació. Ha dissenyat i ha impartit assignatures de Gestió de la Innovació a la Universitat Politècnica de Catalunya i a empreses privades.


Què és per tu la Innovació?

Es parla d’innovació quan una organització desenvolupa millores o nous productes o serveis, processos de producció o canvis organitzatius, que son acceptats, és a dir, esdevenen un èxit al mercat. Aquestes novetats o millores poden tenir component tecnològica o no i ser fruit d’activitats de recerca interna, externa, de la pròpia experiència dels treballadors, dels clients o dels proveidors…

Quins beneficis suposa per les organitzacions i les empreses la innovació?

La teoria del desenvolupament econòmic ens recorda que la innovació és el mecanisme més important per a generar creixement i llocs de treball. És una eina imprescindible per a trobar els nous avantatges competitius que permetran millorar el posicionament de l’empresa i els seus productes per tal d’augmentar la seva competitivitat i quota de mercat. Per tornar a ser competitius, ja no només cal un control ferri dels costos, cal renovar el teixit industrial integrant la creativitat i la innovació al bell mig de l’estratègia empresarial.

La competitivitat es focalitza en l’habilitat de les persones i de les seves organitzacions en el desenvolupament i adaptació de la tecnologia –el propi saber fer–, a tot tipus de processos, productes o serveis per satisfer els consumidors al mínim cost. Per garantir la continuïtat d’aquesta dinàmica –resumida en la capacitat de les empreses de diferenciar-se de la competència amb nous productes o serveis, optimitzant els seus processos i implantant models de gestió estandaritzats–, l’empresa ha d’integrar el model d’innovacioó en la pròpia estratègia empresarial.



 

Per què cal un sistema de gestió de la Innovació?

Les capacitats clàssiques de competitivitat como l’exclusivitat en tecnologia i canals, l’excel.lència en gestió, l’operativa, el tamany… s’han transformat en altres fonts d’avantatge enfocat a l’estrategia d’innovació: anticipació, agilitat, experimentació, adaptació, col.laboració i networking o gestió de persones emprenedores.

A banda de les evidents connotacions negatives de la crisi actual, cal remarcar que un bon número d’empreses han mirat més enllà del curt termini (i la lògica reducció de costos) a través de processos d’innovació buscant una sortida focalitzada a treballar sobre una base d’un eficient i sostenible estratègia d’innovació i una estructura organitzativa ràpida i flexible que permeti detectar oportunitats i amenaces enfocada a identificar ràpidament les oportunitats i amenaces. Un sistema d’innovació personalitzat, ben dimensionat i gestionat, ens ajuda a crear més amb menys cost i risc: construir capacitats i clima organitzatiu, definir els objectius, optimitzar la cartera de projectes, augmentar l’eficiència i velocitat del procés i, en definitiva, millorar la rentabilitat.

Les empreses han de treure partit del seu esperit innovador, aprofitant el talent de les persones, proposant productes o serveis diferencials i integrant sistemes de reenginyeria de processos. Com deia A. Einstein: “Si cerques resultats diferents, no facis sempre el mateix”.

En el cas català concretament, els empresaris tenen clara la necessitat de canvis per capejar el temporal primer i per sortir reforçats de la situació actual. Crec que hi ha arguments sòlids per confiar en la innovació com el principal motor de creixement en els propers anys.

Els sistemes d’innovació ajuden a la millora de processos, reorganitzant-los, de manera que es pugui optimitzar el funcionament i prescindir de tot el que no aporta valor, amb la conseqüent reducció de costos, i organitza l’empresa per a aprofitar les noves necessitats del mercat. La innovació també contribueix a reinventar el model de negoci, aprofitar les TIC i a atreure el talent, ja que els professionals valoren el treballar en organitzacions amb capacitat de marcar la diferència i ser referents en el seu mercat. Gracies a la gestió de la innovació les empreses aconsegueixen fer més amb menys, i per suposat, augmentar la seva imatge corporativa.

El primer pas, i primordial, és la definició de les polítiques d’innovació, que suposa la seva assumpció i implicació total per part de la direcció i transmissió a la resta de l’organització de la importància de les activitats d’innovació com a factor bàsic d’excel•lència empresarial. La conseqüència d’una definició clara comporta una planificació, un disseny i dimensionament d’un model pels processos d’innovació i la seva gestió d’acord amb les característiques de l’organització i els seus objectius (la seva missió i visió). Finalment, caldrà una revisió per determinar si el model generat s’adapta a les expectatives inicials.


Què li diria a la PIME per convèncer-la de la necessitat de no ajornar ni un dia més l'aposta per la gestió de la innovació?


Només li diria que recordi els ingredients de la fórmula que la va fer néixer, de la importància de la capacitat de l’empresa d’adaptar-se i millorar en tots els sentits, dues prioritats essencials de generació de valor en un món que canvia constantment. A més, les empreses tenen a la seva disposició un bon nombre d’eines per reduir significativament l’impacte de les activitats d’innovació en els seus comptes de resultats –com ara les deduccions fiscals en l’impost sobre societats o la bonificació a la Seguretat Social per al personal dedicat a activitats d’R+D+i–, crèdits, subvencions…


ITimes, "acompanya empreses i organitzacions en totes les fases del procés de gestió de la innovació". Com ho fa? 

  1. El primer pas del nostre treball és la revisió de l’estat actual de l’organització, que confrontant-los amb els objectius de futur, ens dirigiran cap a una definició concreta del que tenen i quins ingredients s’han de posar –viables per l’organització- per tal d’assolir els objectius marcats. Per tant, d’aquesta fase ens farem amb una sèrie de recomanacions que generin impacte al compte de resultats i siguin viables d’implementar.
  2. El següent pas és la planificació en temps i cost de les accions a desenvolupar.
  3. Seguim amb el suport a la priorització de plans d’acció.
  4. Ens posem “manos a la obra”!
  5. Un punt important és el control i avaluació dels resultats. Els recursos son escassos i hem de fer un seguiment proper d’en què els estem dedicant i quins son els resultats.