11/11/09

Com personalitzar i adaptar l’OpenOffice a les necessitats de cada negoci

Una de les qüestions per les quals moltes empreses no acaben d'adoptar OpenOffice és que no s'acaba d'adaptar completament a les seves necessitats. Per solucionar aquest obstacle hi ha l'opció d'instal·lar extensions per personalitzar i adaptar l'OpenOffice a les necessitats de cada empresa.



Les extensions són petits programes que afegeixen funcionalitats, o simplement fan més còmoda la realització d'una tasca. A la web d'AnexoM han fet un repàs de les principals extensions de l'OpenOffice que ens poden ajudar a millorar, en alguns casos de forma important, aquesta col·lecció de programes.

Hi ha extensions generals que afecten a tots els programes, i altres més específiques que són per a Writer, Calc o Base. Dins de les generals destaquen les que podem considerar extensions indispensables de l'OpenOffice, com ara Sun PDF Import, que permet importar i modificar documents en format PDF, o l'extensió que ajuda a pujar documents a Google Docs o Zoho directament des OpenOffice.


Extensions OpenOffice

Algunes d'aquestes extensions poden ser de gran ajuda a l'hora de millorar la productivitat en els nostres llocs de treball, com pot ser Writer Tools que permet des de pujar documents via FTP, fins a enllaçar amb Google Maps, o fer còpies de seguretat dels documents directament des Writer. Més exemples:

  • Base és un dels punts més febles de l'OpenOffice. Per a moltes empreses aquesta base de dades no compleix les seves expectatives, però té extensions que milloren molt la seva funcionalitat, com pot ser el connector amb MySQL que ens permet crear taules de base de dades noves o utilitzar consultes de MySQL de manera visual sense necessitat de tenir coneixements de programació en SQL.
  • Les extensions per Calc, la fulla de càlcul de l'OpenOffice ens permeten des de generar codis de barres escanejats, ideal per als nostres inventaris o per etiquetar els nostres productes. Altres opcions ens poden ajudar a tenir un petit programa de facturació en la nostra full de càlcul.
  • Respecte al processador de textos Writer, hem extensions que equiparen alguna funcionalitat que no estava del tot aconseguida amb Word, com pot ser Notes Anchor Extension que permet posar "post-its" als documents, o que ens ajudi a treballar amb documents dels que hem generat diverses versions, com pot ser DeltaXML ODT Compare o comprovar el progrés dels nostres treballs amb EuroOffice My Progress que és una aplicació que ens permet controlar el ritme de treball que portem.

En definitiva es tracta de tot un món de petites aplicacions que depenent de l'ús que estem donant al processador de textos o el full de càlcul ens permeten personalitzar per aconseguir ser molt més productius. Altres ens ajuden a que la transició des de MS Office sigui més senzilla, ja que estan pensades per fer les coses a la manera de la suite de Microsoft.

Via | Anexom , Tecnología Pyme i Inicia 09 (CTFC)
Més informació | Extensions OpenOffice i Descarrega l'OpenOffice

InfoONLINE 15, l'informatiu mensual

Amb la visualització dels InfoONLINE pots estar al dia de les diverses actuacions i novetats que es duen a terme a Sant Feliu del Llobregat en relació amb les noves tecnologies i la inclusió digital. Si vols llegir els antics, o no et vols perdre les novetats et pots subscriure al Canal de YouTube i estar permanentment actualitzat.

En aquest últim InfoONLINE podràs saber més sobre:

  • La ruta modernista de Sant Feliu: des de la pròpia web de l'Ajuntament (santfeliu.cat/ruta) et pots descarregar unes locucions en mp3 que et permetran escoltar des del teu reproductor les explicacions sobre els millors edificis modernistes de la ciutat. Aquestes locucions també es poden descarregar al telèfon mòbil a través de www.santfeliu.cat/wap/ruta o enviant un sms al 5010 amb el text MOD (espai en blanc) el punt en el que us trobeu i la llengua en la que us voleu descarregar la locució.
  • Els Premis Extraordinaris Sant Feliu Ciutat Digital 2009: la Regidoria de Noves Tecnologies i el departament de Promoció Econòmica volen premiar la innovació empresarial i als emprenedors.
  • L'espai TIC dones: espai que pretén apropar les TIC a totes les dones de la ciutat, i així promoure la participació femenina dins el món de les noves tecnologies.
  • Per últim, el cas d'èxit del Club Esplai Diversitat Lúdica, que han integrat de manera molt positiva les TIC apostant així per una educació digital mitjançant la xarxa.


4/11/09

Finalitza el Curs d'EinesTIC

Durant el passat mes d'octubre al Punt TIC del Palau Falguera es va voler oferir una aproximació bàsica al programari de gestió EinesTIC. Aquesta formació anava dirigida a comerciants, micropimes i persones emprenedores, per a donar a conèixer aquesta solució integral per la gestió de l'empresa.



Eines TIC és un conjunt d'eines informàtiques que inclou programari per a la gestió de la facturació, la creació dels models trimestrals i anuals de les obligacions amb Hisenda, la creació de cartes, fax, informes, correus electrònics, navegació per Internet, retoc fotogràfic i un Terminal Punt de Venda.

L'aplicació de gestió Eines TIC permet informatitzar fàcilment i sense cost el teu negoci, ja que aquest programari és lliure i gratuït. Aquest conjunt d’aplicacions es troben integrades en un tauler de control, des del qual es pot accedir a les diferents funcionalitats que incorpora el programari. Entre aquestes funcionalitat s'inclouen:
  • Abanq per a la gestió de gestió de clients, proveïdors, agents comercials, pressupostos, comandes, albarans, factures i productes.
  • OpenbravoPOS com a aplicació de TPV.
  • OpenOffice com a paquet ofimàtic (edició de textos, elaboració de presentacions, cartes, faxos, etc).
  • Firefox com a navegador web.
  • Thunderbird com a gestor de correu electrònic.


Josep Lluís Fernández i Jaume Mañosas amb les alumnes del curs

Disponible de manera gratuïta per Windows, MacOS i diferents distribucions de Linux la web de suport disposa de diferents manuals per iniciar-se i aprofondir en l'ús del programa així com un Fòrum de consulta i intercanvi de dubtes.

Més informació en posts anteriors ( 07/09/09 i 08/10/09)

3/11/09

Estat del comerç electrònic a Europa

El passat 27 d'octubre es va celebrar una taula rodona de mercats electrònics i competència, que organitzava la Comisión Nacional de la Competencia dins de la seva III Jornada Anual. En aquesta taula hi havia entre d'altres: Cecilio Madero (Director del Departament de Competència de la UE), Carlos Vecino (Director de Màrqueting de Vodafone) i Enrique Dans (conegut blogaire).


En aquest post fem un petit recull d'algunes de les notes que va realitzar Enrique Dans sobre la situació del comerç electrònic a Europa, interessants per a fer-se un mapa mental del futur immediat del comerç electrònic:
  • El comerç electrònic és un dels principals generadors de valor gràcies a la seva eficiència, també és un factor important en la dinamització del consum.
  • El 70% del comerç electrònic es concentra en tres països (Regne Unit, Alemanya i França), i cada cop aquesta diferència s'incrementa gradualment entre aquests i la resta d'Europa.
  • El comerç electrònic en la UE té moltes dificultats / obstacles, Europa és un entorn de negocis complex, costós i imprevisible:
      • En molts mercats, l'oferta no és suficient com per permetre un desenvolupament del comerç electrònic com a tal.
      • Les botigues no serveixen a l'estranger, només el 4% de les botigues en línia europees són internacionals (venen com a mínim en deu països), i la immensa majoria es limiten a mantenir activitat amb un o dos països. La gran majoria de les botigues es neguen a servir un producte en un altre estat membre.
      • Legislació inabordable i duanes dignes de repúbliques bananeres: el termini de permanència d'un producte a la duana i l'aranzel aplicat són completament imprevisibles i arbitraris. La generació d'un entorn legislatiu harmonitzat és fonamental per al desenvolupament del comerç electrònic.
      Davant d'aquests obstacles trobem les següents respostes:
      • El consumidor no té drets, per tant no pot exercir accions davant d'una duana per endarrerir en una transacció, o discutir pagaments de tributs que són generats amb la més absoluta arbitrarietat.
      • Les botigues opten per la ofuscació: sistemes que deneguen les transaccions amb targeta si detecten una adreça de facturació d'un altre estat membre, problemes amb el carretó de la compra, amb la configuració de la logística, etc.
      • Les companyies de logística es troben indefenses davant la patent ineficiència i impredictibilitat de les duanes, i les lògiques protestes del client i de les botigues.
        En béns intangibles, com els productes culturals, el caos és encara més gran, i això impedeix el desenvolupament d'ofertes capaços de competir raonablement amb l'intercanvi entre particulars. L'existència de règims de cànon de legalitat molt discutible i de sistemes d'informe, recollida i retorn d'aquests diferents per països suposa un fort obstacle al desenvolupament del comerç electrònic.

        2/11/09

        Bloc del taller fotogràfic Aura: En capçalera, permís d'enlairament concedit...

        ... Comprovant flaps. OK.
        ... Frens fora
        ...
        Motors i amunt!




        Després de 3 sessions d'assessorament amb la Cristina i el Joan, els responsables del taller fotogràfic Aura, el bloc del taller ja comença a volar solet.


        Durant aquest període de formació, hem fet una introducció al funcionament i als usos de les eines 2.0 aplicades a les Pimes, i n'hem vist algunes de molt útils (mapes en línia, àlbums fotogràfics i de vídeo...).

        Tot i així, l'eina fonamental i aglutinadora de la resta de serveis és el bloc. Per què?
        • Permet que l'usuari tingui el control: es fàcil escriure a un bloc! No hi ha cap barrera tecnològica que saltar, ni cal ser un expert en tecnologia per publicar text i fotografies.
        • La comunicació amb el lector és directa: No hi han intermediaris. Tant si el lector és un client, un proveïdor, un col·laborador..., podem parlar-hi de tu a tu mitjançant els comentaris. Sempre és un canal obert.
        • No cal una forta inversió en tecnologia: Crear un bloc és gratuït. Només hem d'invertir una mica de temps. A més, aquest aprenentatge ens servirà per aplicar-lo a d'altres eines similars.
        • Afegeix valor a l'empresa: Potser no tot és vendre. En aquests temps, on la línia que separa servei de producte és cada cop més difusa, perquè no compartir el nostre coneixement amb el client? Un client ben informat no és una amenaça, sinó que pot ser un col·laborador molt valuós. Les seves opinions, demandes i crítiques ben argumentades ens poden ajudar a prendre decisions estratègiques.
        • Es pot crear comunitat: ... i els comerciants ja coneixen el valor dels clients fidelitzats. Associar una marca a sentiments positius (pertinença a un grup, compromís voluntari, saber que t'escolten) no es fa només amb un spot de 20 segons on sona una musiqueta optimista.
        Hem de dir que aquest bloc comença el seu itinerari amb un avantatge: la web és multimèdia, i els continguts visuals com les fotografies o el vídeo son elements imprescindibles.

        De ben segur que heu vist molts blocs on els textos llargs són els protagonistes, sovint il·lustrats amb imatges de poca qualitat, o fins i tot sense imatges. Doncs bé, aquest no serà el cas d'Aura, una empresa especialitzada en imatge, que de ben segur ens "enganxarà" amb les seves fotos i vídeos.

        Així doncs, a banda de deixar-nos bocabadats amb les seves fotos, la Cristina i el Joan tenen per davant un període d'aprenentatge on la constància, la capacitat d'observació i les ganes de comunicar-se i comunicar seran factors importants. Tot un repte!

        Sant Feliu participa a la tercera trobada de Ciutats Digitals

        El passat dijous 29 d'octubre va tenir lloc la 3º trobada del projecte Ciutats Digitals de Catalunya. Va celebrar-se al municipi de Palafrugell, vila capdavantera del projecte Empordà Digital, juntament amb el municipi de Begur. La trobada ha comptat amb la participació dels 10 projectes de Ciutats Digitals que hi ha actualment al territori català.



        En aquesta ocasió la trobada tenia com a eix central la promoció de les TIC a les empreses. Les eines de futur, les plataformes digitals i els valors afegits tecnològics han centrat la jornada. Des del projecte Empordà Digital s'han presentat les accions adreçades al món empresarial:

        • Creació de l'associació TIC d'empreses de Palafrugell (ETICAE).
        • Ajuts a la creació de continguts i posicionament web.
        • Plataforma de serveis TIC que s'ofereix a les empreses de la zona des de l'Institut de Promoció Econòmica de Palafrugell.


        La resta de la jornada s’ha desenvolupat dividida en dues taules de treball en les quals Sant Feliu On Line hi hem estat presents escoltant les aportacions dels altres projectes i aportant la nostra pròpia experiència:

        1) La primera parlava sobre la sensibilització de les TIC als sectors del comerç i el turisme, en aquesta s'ha exposat el projecte "Sant Feliu Innova".

        2) I l'altra girava al voltant del treball en xarxa en la promoció econòmica, l'exemple concret de Sant Feliu ha estat el de "www.compremasantfeliu.cat i el comerç amb al web 2.0".

        Trobareu més informació a la plana del projecte Empordà Digital.

        Millora la productivitat de les organitzacions amb l’ús eficient de les TIC

        El proper 10 de novembre tindrà lloc al Centre d'Empreses de Noves Tecnologies de Cerdanyola una sessió informativa al voltant de l'ús de les TIC a les empreses. L'objectiu és parlar sobre el context global actual, on el canvi tecnològic i la societat del coneixement tenen un protagonisme absolut, i qualsevol empresa haurà adaptar el seu model de creixement econòmic i de desenvolupament per mantenir-se competitiva. Aquesta adaptació passa per aconseguir uns bons nivells de productivitat mitjançant la innovació tecnològica.



        Actualment el mercat ofereix tot un ventall de solucions de gestió, que faciliten el procés d’adaptació de les empreses del sector industrial als nous reptes empresarials globals, mentre augmenten la productivitat dels treballadors mitjançant l’optimització dels recursos.

        Aquesta millora de la productivitat de les nostres organitzacions passa per automatitzar els processos estructurats, amb l’ús d’eines com els Sistemes de Gestió Integrals (ERPs) o les eines de suport a la gestió dels clients (CRMs), però també per amplificar les capacitats dels treballadors de la informació, en el seves activitats diàries (comunicació i treball en equip, col·laboració, mobilitat,...).

        Només amb una visió estratègica de l’ús de totes aquestes eines, les empreses podran treure el màxim profit de les seves inversions en tecnologies de la informació.


        Programació
        Dia: 10/11/09
        Horari: 09:30 - 13:45
        Inscripció: gratuïta
        Lloc: Centre d'Empreses de Noves Tecnologies
        Adreça: Parc Tecnològic del Vallès, Cerdanyola
        Més informació i programa a la pàgina web