13/9/10

4 claus per a un bon lloc web

En aquest post volem parlar d’alguns aspectes que haurem de tenir en compte al moment de posar-nos a la xarxa. Us donem 4 claus bàsiques:

1. Contingut Web
“El contingut és el rei”, aquesta és la premissa de molts SEO per aparèixer ben posicionat en els cercadors com Google; però més enllà del posicionament, es tracta de poder donar un valor real al lloc web, amb informació valuosa, nova i actualitzada per als usuaris. El contingut també ha de ser pensat i dissenyat al nostre perfil de client, amb continguts desenvolupats per satisfer les seves necessitats o desitjos, on l'usuari trobi realment el que està buscant i tingui tots els dubtes resolts.

Exemple de bones pràctiques gestionant contingut: www.barrabes.com
Aquesta empresa s'ha convertit en un dels principals proveïdors d'equipament per a esports d'hivern i muntanyisme del món. Pel contingut de la seva botiga, bloc, tauler d'anuncis, fòrum i en general, la seva comunitat d'usuaris.

Barrebes
2. Disseny web
El disseny d'un lloc web ha de ser conforme amb la imatge corporativa de l'empresa, i fer al·lusió al tipus de producte o servei que es comercialitza. D'altra banda, el disseny del lloc web ha de ser atractiu, agradable visualment, accessible i fàcil d'entendre. No recomanem crear llocs web que impliquin que l'usuari visitant hagi d'aprendre com funciona la web, sinó que de forma intuïtiva pugui aconseguir l'objectiu pel qual ha arribat a la pàgina.

Exemple de bones pràctiques en disseny web: www.bcnbinary.com
BCN Binary és una empresa de Barcelona que ofereix serveis informàtics i tecnològics, el seu lloc web té un disseny atractiu, però que segueix la línia de la seva imatge corporativa, a més els elements que la componen es troben de forma organitzada, seguint un mapa mental, facilitant així l'accés a la informació i interacció dels usuaris.

BCN Binary
3. Persuasió Online
La persuasió és un mètode d'influència social, que a nivell web, permet mitjançant la inserció de diferents elements i continguts, aconseguir captar l'atenció d'un usuari, incitar-ho i convèncer-ho al fet que realitzi una acció concreta dins el lloc web (fer una compra, sol·licitar informació, fer una trucada telefònica, visitar el lloc, etc). Les tècniques de persuasió es basen en alguns pilars descrits per Robert Cialdini:

a. La reciprocitat: Les persones tard o d'hora, tendeix a retornar els favors que li fan, com a mostra de gratitud.
Exemple: oferir un servei gratuït o de valor agregat als teus clients, farà que augmentin les possibilitats de venda, també són comunes les mostres o proves gratuïtes.

b. El compromís i la consistència: Una vegada la gent es compromet a dur a terme el que ha decidit que és correcte, oralment o per escrit, fan honor a aquell compromís, fins i tot si l'incentiu original o la motivació són llevats amb posterioritat.
Exemple: Portar a l'usuari a través d'un procés fent que s'impliqui en ell, com per exemple un procés d'aprenentatge, procés de compra, etc.

c. La prova social: La gent farà aquelles coses que vegi que una altra gent fa. Les persones tendeixen a avaluar una idea, producte o servei, preguntant al seu entorn social, i obtenint una valoració positiva o negativa en funció de l'opinió dels altres.
Exemple: incloure testimonis d'altres usuaris o clients satisfets a la pàgina web.

d. L'autoritat: La gent tendirà a obeir a figures d'autoritat, seguint les seves instruccions i indicacions; fins i tot si els demanen realitzar actes desagradables.
Exemple: aconseguir que llocs web amb autoritat parlin del teu web, servei o producte, o bé, pots optar per convertir-te en una autoritat del sector o matèria. Això farà que les persones confiïn en el que ofereix el lloc web i tendeixin a comprar-ho.

e. El gust o empatia: La gent és convençuda fàcilment per una altra gent amb qui se senten a gust. La gent compra més a gust si els agrada la persona que els està venent el producte o senten que entenen el seu punt de vista. Algunes de les tendències que afavoreixen a la gent atractiva són discutides, però generalment la gent estèticament complaent tendeix a usar aquesta influència sobre uns altres amb magnífics resultats.
Exemple: cordialitat i amabilitat en expressar-se, bon nivell d'atenció al client, bon disseny web i qualitat del suport tècnic.

f. L'escassetat: L'escassetat percebuda generarà la demanda. Per exemple, aquelles ofertes que diuen estar disponibles durant "un temps limitat" inciten així al consum.
Exemple: Incloure dates limitades per comprar o adquirir un producte/servei.

Com ser persuasiu en la nostra web?
A part d'utilitzar totes o alguns dels pilars descrits per Robert Cialdini, una de les formes més eficaces de persuadir és mitjançant els anomenats a l'acció: una persona convocada o incitada a fer alguna cosa, té més probabilitats d'acceptar aquesta petició. Alguns dels anomenats a l'acció més comunes són: Cridi'ns ara 902 999 999, Compri JA, Sol·liciti més Informació AQUÍ, etc.

4. Usabilitat i Accessibilitat Web
La usabilitat i l'accessibilitat d'una web són un factor veritablement important, i que en la majoria dels casos obviem al moment de desenvolupar la pàgina.

La usabilitat fa referència a la facilitat d'ús que té el nostre lloc web, a nivell de navegació, enteniment de les funcionalitats disponibles i en general tots aquells factors que influeixen a l'usuari, quan arriba al nostre lloc web, pugui moure's i interactuar amb la nostra web sense problemes.

L'accessibilitat és la qualitat que té un lloc web de ser visualitzat correctament mitjançant qualsevol navegador web, i per qualsevol tipus d'usuari. En definitiva, un lloc web accessible és aquell que pot ser vist correctament des de qualsevol navegador web i per qualsevol usuari, indistintament de les característiques de cadascun. Una de les forma de mesurar l'accessibilitat d'un lloc web és mitjançant el compliment dels estàndards establerts pel W3C (World Wide Web Consortium).

Validació HTML d'un lloc web: http://validator.w3.org/
Més informació sobre el W3C a Espanya: http://www.w3c.es/