16/9/10

Barcelona Media, investigació i tecnologia aplicada a la realitat

La setmana passada vem visitar les oficines de la Fundació Barcelona Media (de la Universitat Pompeu Fabra) al 22@, un centre tecnològic i de recerca que té per objectiu transferir els coneixements i la tecnologia que genera a la realitat, en altres paraules, és un centre d’innovació que es dedica al desenvolupament de software per aplicar-lo a altres empreses o institucions.

Concretament vem parlar amb en Michele Marino, del Laboratori de Visualització Virtual (LV2). Aquest laboratori compta amb 15 anys d’experiència en la simulació d’entorns digitals i centra la seva activitat en tres línies principals:

1)  Urbanisme o visualització territorial: treballen en la visualització en 3D de ciutats a partir de la informació i les dades que produeixen les administracions (cadastre, cartografia, ortofotomapes, etc) unificant-la i generant aplicacions que permeten millorar la gestió, el plantejament urbanístic i la divulgació.


I com ho aconsegueixen? Doncs perquè amb aquestes aplicacions per exemple pots moure't per un mapa en 3D de la ciutat i clicar al damunt dels edificis per veure el número del cadastre, els comerços que hi ha o qualsevol informació rellevant... i si tens els permisos adequats podries introduir informació a la mateixa aplicació i aquesta s'actualitzaria a la base de dades corresponent. El resultat final és més atractiu que les aplicacions SIG, i a més et permet fer una gestió efectiva de les dades.


Un bon exemple del seu treball és el model tridimensional del municipi de Barcelona que estan fent per encàrrec del propi Ajuntament de la ciutat, i que anirà enllaçat amb el cadastre. Actualment ja està en marxa però només està en funcionament a la Intranet de l’ajuntament, a partir del Novembre també s'hi podrà accedir des de diferents punts d’informació de la ciutat.


Aquest tipus de solucions també estan pensades per a mostrar-se des de pantalles tàctils de gran format, aquí hi ha un exemple de desenvolupament que van fer per ADIF.

2) Màrqueting interactiu: aplicat al món de l'empresa també com per exemple la reserva en 3d dels seients a un espectacle, com al nou estadi de l’Espanyol, on els socis podien fer-se una idea de com es veuria el terreny de joc des de totes les localitats disponibles.O en el cas d'una empresa que gestioni oficines de lloguer, per exemple, podria tenir digitalitzades totes les oficines i que el client final viatgi virtualment per dins de les oficines, observi les vistes, etc.


3) Formació Virtual (e-learning): amb aquesta mateixa tecnologia poden crear simulacions per aprendre a fer servir maquinaria o fer procediments que d'altra manera seria difícil. Com per exemple aquest simulador de pràctiques d’un laboratori de químiques desenvolupat per la Universitat de Barcelona, i amb el que van aconseguir que els estudiants del 1º curs de química (que sempre són molt nombrosos), estalviessin amb materials, generació de residus i ús de l’espai, ja que no hi havia suficient espai per tots.

1 comentari:

Anònim ha dit...

wow, que pasada...