2/10/09

Resum de la jornada "Mesures de suport: Qualitat i certificació en els serveis TIC"

Aquesta jornada celebrada el passat dia 30 de Setembre estava emmarcada dins del Pla TiC.cat, projecte que pretén millorar la competitivitat de les empreses catalanes del sector de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). És una iniciativa conjunta de la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació (STSI) i d’ACC1Ó (organisme format per CIDEM i COPCA, adscrit al Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya), si vols consultar més informació sobre aquest pla ho pots fer en aquest post que vem publicar recentment.


La jornada tenia com a objectius:
  • Donar a conèixer les accions impulsades per la Generalitat per pal·liar les mancances formatives dels professionals TIC a Catalunya.
  • Sensibilitzar a les empreses TIC i a les sol·licitants d'aquests serveis de la importància de ser altament competitius, apostant per la qualitat i la certificació dels professionals i empreses TIC.
Va iniciar la jornada en Josué Sallent, Director General de la Societat de la Informació de la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya, parlant dels resultats obtinguts amb l'estudi "Necessitats formatives dels professionals TIC a Catalunya" (PDF), entre d'altres va destacar:

  1. Escàs aprenentatge continuat: un percentatge important dels treballadors que han finalitzat els estudis universitaris ja no han continuat estudiant res.
  2. Poca valoració de les certificacions: els clients de serveis TIC valoren les certificacions però no les exigeixen als seus proveïdors.
  3. El 54% de les empreses enquestades consideren que els coneixements tècnics són l'àrea de millora prioritària, seguit dels coneixements de qualitat i/o metodològics (com ITIL, PMP; CISM, etc) amb un 36%.
  4. Com a debilitat s'ha trobat la poca sensibilització respecte els avantatges de la certificació per part d’empreses i professionals.
  5. Una amenaça destacada és que els competidors de fora sí estan ben formats.
A partir de les dades d'aquest informe i per tal de millorar l'estat actual de les TIC, s'estan duent a terme accions a tres bandes:

1. Fomentant la demanda i l'oferta de serveis TIC per part de pimes:

  • Pimestic (foment demanda): programa per mostrar les avantatges que tenen per les empreses l'ús de les TIC, generant que aquestes demanin serveis a empreses proveïdores. Com que la majoria de pimes són prou petites com per no anar a demanar serveis a empreses molt grans, serà més lògic que ho facin amb pimes que estiguin més properes a elles (tant físicament, com de tamany).

  • Tic.cat (foment de l'oferta): per tal de que les empreses "convençudes" pel pimestic sobre l'ús de les TIC tinguin a qui acudir, el pla TIC.cat va enfocat a fomentar precisament l'oferta de serveis TIC.
2. Millorar la formació dels professionals: una forma de fer-ho és a través de les certificacions, ja que aquestes exigeixen demostrar uns coneixements, i que aquests estiguin actualitzats. A més, la qualitat i competitivitat de les empreses va molt lligada a la certificació i formació dels propis treballadors. Per a saber l'estat de les certificacions a Catalunya es pot consultar el següent informe en PDF.

Per aquest motiu un altre dels objectiu del Pla TIC.cat és precisament la conscienciació d'empresaris i treballadors perquè es formin i es certifiquin. Recordem que les certificacions poden ser a títol personal dels treballadors (com en el cas de CISCO) o d'empresa (com les ISO). Un dels frens de la certificació és el preu d'aquestes, per això la Generalitat també està duent a terme un Pla de Formació i Certificació (PDF) amb l'objectiu de rebaixar-ne el cost, o la creació de certificats propis (molt econòmics) com l'acTIC, que comentàvem fa uns dies en un post.

3. Des de la Generalitat, a més d'impulsar la demanda i l'oferta de serveis TIC per part de pimes amb pimestic i tic.cat, també es demanden serveis TIC, la forma en la que es celebren aquestes licitacions i com s'intenten impulsar les TIC catalanes ho va explicar en Tomás Roy, Director de Qualitat, Seguretat i Relacions amb Proveïdors del CTTI (aquest centre és la entitat que garanteix la direcció, planificació, gestió i control dels serveis d’informàtica i de telecomunicacions de la Generalitat de Catalunya).

En Tomàs Roy va explicar l'evolució que ha tingut la contractació de serveis TIC per part de la Generalitat al llarg del temps, i com s'ha passat d'un quasi-monopoli de T-Systems a una situació més oberta, regulada per l'Acord Marc de Serveis TIC. Amb aquest nou model es busca diversificar els proveïdors acreditats, promoure la innovació de serveis i potenciar potenciar el mercat de les petites i mitjanes empreses catalanes –d’entre 50 i 100 treballadors- especialitzades en el sector TIC per permetre’ls treballar per a la Generalitat de Catalunya atenent els criteris de qualitat, coneixement, experiència i excel·lència. Tot i aquesta major obertura, en les adjudicacions TIC encara no hi ha molta presència d'empreses catalanes.

A més d'aquests dos representants de la Generalitat, la xerrada va comptar amb la presència de dues empreses demandants de serveis TIC (La Caixa i Gas Natural) i dues empreses proveïdores de serveis TIC (Nexica i Aventia), per tenir les dues visions del negoci.



Santiago Rodríguez, Director de Planificació i Recursos Humans de Serveis informàtics SILK, que és l’empresa de tecnologia del Grup "laCaixa", té com a missió donar suport als objectius estratègics del Grup, mantenint els nivells de qualitat i servei al negoci. Va comentar que l'execució de les TIC està externalitzada, que dins del pla de carrera dels treballadors hi inclouen certificacions i que disposen d'un entorn de coneixement virtual propi.

Josep Mª Boixeda de Miquel, Director de Planificació Tecnològica de Sistemes d’Informació de Gas Natural, va explicar el procés de compres i els criteris de selecció i homologació de proveïdors TIC d’una empresa multinacional com Gas Natural. Per exemple, quant fan els concursos avaluen per separat les ofertes: per un costat s'estudia la part tècnica (si no passa el tall queda automàticament descartada) i un cop es fa la classificació d'ofertes des d'un punt de vista tècnic, es mira l'apartat econòmic.


El torn de paraula dels proveïdors el va iniciar en Jordi Mas, Director General de Nexica, empresa que dissenya, implementa i mantén projectes tecnològics integrals adaptats a la realitat de cada empresa. Segons va explicar en Jordi, a Nexica aposten per les certificacions perquè els permet ser més escalables i poder créixer ordenadament. També els permet oferir un servei més homogeni i tenir indicadors mesurables en la relació amb clients (SLAs). També aposten per un canvi amb els discurs que es té amb els clients, no parlar tant de tecnologia i sí més de processos, cicles de negoci, etc. Un altre punt important es que s'han d'alinear l'estratègia i posicionament de l'empresa amb les certificacions que vol aconseguir.

Pel que fa a les certificacions dels professionals, si aquestes formen part del seu pla de carrera, també suposen un augment del seu compromís amb la companyia, i alhora els fa confiar més en les seves pròpies capacitats laborals.

Francesc Piedrafita Borruel, Director d’Organització i Sistemes d'Aventia, una companyia del sector de serveis de TIC enfocades a oferir serveis principalment a grans i mitjanes empreses, va presentar el seu Model de Qualitat, cimentat en la certificació, en el seu cas amb la ISO9001 i ISO27001. En aquest procés per optar a certificacions o per a créixer de forma sostenible, en Francesc va comentar que és imprescindible tenir-ho tot absolutament documentat, en el seu cas tenen una metodologia de gestió pròpia de documentació (Imprentia), que els ajuda a assegurar la qualitat dels seus serveis, ja siguin projectes claus en mà o col·laboracions professionals.

Pel que fa a les certificacions de treballadors, considera que a part d'aquells que avaluen coneixements tècnics (que tard o d'hora acaben caducant), està molt bé que els treballadors aconsegueixin certificats que els proporcioni una visió més general (com ITIL o PMP).

La xerrada la va tancar en Jordi Bosch, Secretari de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya, reiterant la voluntat de la Generalitat de generar demanda TIC per potenciar el teixit empresarial de pimes que ofereixen serveis TIC, a través de plans com el TIC.cat.

En el torn obert de paraula, es va preguntar als ponents si ells valoraven en els processos de selecció de nous treballadors que aquests disposessin de certificacions. En els casos de les empreses que ofereixen serveis TIC la resposta va ser clarament que sí, que en un candidat amb certificacions suposa, apart d'un estalvi de costos al ja venir certificat, un benefici major, i és la demostració de la bona predisposició del treballador per estar actualitzat. Així que la conclusió sembla bastant clara: les certificacions aniran sent cada cop més importants, sense caure en una titulitis excessiva, sinó amb voluntat de ser més competitius.

Documentació complementària:
* Cursos de formació i certificació per professionals TIC [PDF, 377,93 KB.]
* Estudi de necessitats formatives dels professionals TIC a Catalunya [PDF, 2,40 MB.]
* Guia de certificacions per a professionals TIC [PDF, 3,90 MB.]
* Presentació del Pla de Formació i Certificació [PDF, 849,65 KB.]