25/5/10

Estat del comerç electrònic

Amazon i eBay van ser dues de les empreses pioneres del comerç electrònic, van nèixer el 1995, i simbolitzen el seu potencial. A Espanya el 1996 va nèixer Barrabes, un altre gran exemple que va arribar a fer tremolar a botigues del seu sector a tot el planeta.

Les reticències inicials que suposava l'arribada del comerç electrònic han anat deixant pas de forma progressiva a una sèrie d'avantatges per les empreses i els consumidors.

  • - Per a les empreses suposa l'expansió dels mercats en permetre arribar a nous clients i una major fidelització mitjançant sistemes que permeten oferir atenció i ofertes personalitzades així descomptes als millors clients.
  • - Per als clients el comerç electrònic permet accedir a productes i serveis que en moltes ocasions no es poden adquirir per altres mitjans en el lloc de residència, cosa que passa habitualment en els nuclis de població més petits o allunyats de les grans ciutats.
Dades estatals
Durant el 2009 la compra-venda de productes i serveis a través d'Internet va moure un volum de negoci de 5.751,7 milions d'euros a Espanya (segons les dades de l'últim informe publicat per la CMT). L'evolució d'aquest fenòmen és imparable: a Espanya hem passat d'un 13,7% d'empreses que usaven el comerç electrònic el 2001 a un 42,3% el 2009 (segons les dades del ONTSI).

Dades de Sant Feliu de Llobregat
De l'estudi realitzat per la FOBSIC sobre les TIC a Sant Feliu de Llobregat l'any 2009 es desprèn que a nivell de llars i ciutadans la població de Sant Feliu es troba en una situació capdavantera en matèria de penetració i ús de les TIC: un 80% de la població utilitza Internet i un 30% ha fet compres on line.

Els productes o serveis més encarregats són per ordre: Allotjament de vacances (56,7%), Serveis per a viatges (52,5%), Entrades per espectacles (40,6%), Parament de la llar (19,9%), Material esportiu (19,4%), etc.




Respecte a la seva situació empresarial la sintonia amb les TIC també és alta: un 60% de les empreses compren per Internet però només un 21,5% ven o comercialitza els seus productes. Les micropimes necessiten afermar la seva adopció de les TIC.

També es fa evident que hi ha molta més compra a Internet que no pas vendes realitzades per empreses d'aquí, això vol dir que el comerç no està a la xarxa!

Nova botiga online de Sant Feliu
La botiga santfeliuenca Flors Núria Armengol ha volgut aprofitar aquesta oportunitat de negoci i per això acaba d'obrir la seva floristeria virtual, on ofereix la possibilitat de comprar productes del món de les flors a través de la xarxa. A més, els continguts dinàmics d'aquest espai virtual els permeten oferir de manera actualitzada i àgil una gran selecció de productes a tots els seus clients de manera immediata.

Si vols fer una ullada, la seva web és http://www.florsnuriaarmengol.com


Què és necessari per ser a la xarxa?
Per posar en marxa un comerç electrònic és necessari comptar amb:

1.- Plataforma de vendes en línia: hi ha opcions basades en programari lliure com OSCommerce o Magento que gaudeixen d'una gran popularitat entre les botigues en línia. Aquestes solucions requereixen la instal·lació en un servidor i una correcta configuració i instal·lació de components addicionals com les passarel·les de pagament per començar a vendre en línia.

2.-Mitjà de pagament: els tres mètodes més utilitzats per les empreses de comerç electrònic a Espanya són les passarel·les de pagament per targetes de crèdit, l'enviament contrareemborsament i PayPal.

Esdeveniments i recursos
Per estar al dia de l'actualitat del comerç electrònic, proveïdors, solucions i les possibilitats que ofereix ja hi ha a Espanya diversos esdeveniments especialitzats. Expo E-commerce tindrà lloc al Palau de Congressos de Madrid els dies 8 i 9 de juny de 2010. Ecomm retail show ha tingut lloc a Barcelona el passat mes d'abril i la propera edició se celebrarà el 25 i 26 de maig de 2011 a al Pavelló 1 de Fira de Barcelona (Recinte Montjuïc).

Existeixen nombroses publicacions especialitzades sobre comerç electrònic i una d'elles és el Llibre blanc de l'E-Commerce, editat per AECEM i disponible gratuïtament per a la descàrrega, que és un manual pràctic per a empreses que vulguin vendre productes i serveis en línia.

D'altra banda, hi ha un organisme autoregulador (Confianza Online) que ofereix garanties de protecció als consumidors en les compres en línia. Les empreses adherides al Codi ètic de Confianza Online exhibeixen en els seus llocs web el logotip.

Més informació: Red.es