7/6/10

Diferències entre Social media manager i Community manager

Fins fa poc, en els departaments de comunicació de les empreses es valorava sobre si necessitaven tenir una pàgina web o no, com havia de ser, etc. Ara aquest debat s'ha acabat, la presència de les empreses a la xarxa ja no depèn exclusivament del seu departament de comunicació, avui en dia, amb la proliferació d'eines amb les quals els propis usuaris poden compartir informació a la xarxa (els anomenats Social Media) els consumidors estan parlant de les empreses sense que aquestes moltes vegades en tinguin constància, ho fan a través dels seus blogs, twitts, vídeos, etc.

Per tant, tot i que la teva empresa o negoci no tingui pàgina web i creguis que de moment no t'interessa estar a la xarxa, t'estàs equivocant, perquè segurament ja hi ets... t'has buscat al Google? Hi ha blogs de gent que parla de la teva marca o els teus productes? Tens un grup de fans al facebook que comenten la fantàstica (o no) estada que van fer a la teva casa de turisme rural? Algú pregunta per Twitter el millor restaurant de sushi de Barcelona i un altre usuari parla del teu, però dient que el peix estava molt dolent? La teva competència també parla de tu?

No cal ser paranoic, però tot això està passant en aquests moments i cal prendre posició i part en aquest diàleg... en aquest punt és on han sorgit noves figures professionals encarregades de dur a terme aquesta tasca de monitorització de la xarxa, contacte amb els clients, etc. Així com també han aparegut noves plataformes tecnològiques que permeten mesurar les iniciatives engegades en els social media (com ShoTools)

La feina d'aquests professionals es centra en gestionar la identitat digital de l'empresa, creant i duent a terme les estratègies de màrqueting i de relacions públiques mitjançant l'ús de les xarxes socials i altres eines d'Internet. Tractant de crear vincles més propers amb els clients/usuraris i que la seva experiència amb el producte/empresa també sigui més interessant.

Dins de les noves professions en trobem dues que poden portar a confusió: social media manager i community manager, que per a molts poden ser el mateix però aquí tractarem de mostrar algunes diferències:

1) El Social media manager vindria a ser com el gerent de l'empresa a Internet i seria la persona encarregada de dissenyar els plans i les estratègies que l'empresa emprendrà en els social media: quines eines utilitzarà, com les utilitzarà, quins objectius es marcaran, com es podran mesurar, com es regularan les accions, etc. Aquesta estratègia es plasma en el que alguns anomenen Social Media Plan, vols veure alguns exemples? Passos a seguir per definir aquest pla (via @ksibe).

2) En el cas del Community manager és la persona encarregada de dur a terme els plans i estratègies desenvolupats pel social media manager, és qui ha de representar la marca o l'empresa en el món dels social media, és a dir, és la persona que controla les comptes de l'empresa en pàgines com Facebook, Twitter o similars, puja el contingut, està en contacte amb les persones o públic interessat en la marca o empresa, respon els comentaris, etc.


Un community manager, per tant, és qui s'encarrega de construir, analitzar i alimentar la comunitat d'usuaris que l'empresa té al seu voltant: captar el que es diu, valorar, comparar-lo amb el que es diu dels seus competidors, mesurar-lo pel que fa a paraules genèriques que els usuaris utilitzen per arribar als seus productes, decidir quan convé entrar en la conversa, etc.

El perfil community manager no només requereix un bon nivell en l'ús de determinades eines tecnològiques, les seves habilitats són, a més, socials. Requereix dosis importants d'empatia, d'intel·ligència contextual i emocional, un coneixement profund de l'empresa i la seva indústria i, sobretot, de sentit comú. No es tracta només de reaccionar ràpidament: de vegades, és més important no fer-ho, o esperar al moment oportú, o decidir entre l'àmbit públic o el privat, o estimar si una petició té sentit o simplement no pot ser.

El community manager apunta clarament a un perfil directiu: recull informació, la processa i analitza, i pren decisions en funció de la mateixa manejant un conjunt d'habilitats determinat. El bon community manager no només gestiona emergències i incendis, sinó també es converteix en un molt bon detector d'oportunitats i tendències, i pot arribar a tenir una veritable influència sobre l'estratègia de la companyia: en molts sentits, fa servir un autèntic focus group permanent, una eina que pot arribar a tenir molt valor.

En funció del tamany de l'empresa, la figura de community manager i social media manager es fusionen en un sol perfil.

Via: La administracion | AERCO | Enrique Dans | Intersection Marketing Blog