30/6/10

Presentació de Sant Feliu Innova a la "Trobada de Xarxes i Empreses"

Avui hem estat convidats per Onion (Xarxa de Cooperació Empresarial de Sabadell) a participar de la Trobada de Xarxes i Empreses que organitzen al Vapor Llonch amb tot d'emprenedors per a explicar el projecte de Sant Feliu Innova, aquí estan les idees claus que volem transmetre:

Primer de tot caldria situar una mica què és, què significa i amb quins objectius es va crear el projecte del qual avui sóc un representant.

A Sant Feliu de Llobregat ja fa bastants anys que el tema de la difusió de les noves tecnologies s'està duent a terme de forma intensiva des d'un departament creat amb aquest objectiu específic, que sota la marca de Sant Feliu On Line realitza tasques d'alfabetització digital, generació de continguts en format web, difusió a través de vídeos, etc.

Una mostra de que aquesta feina es feia correctament va ser la concessió per part de la Generalitat d'una subvenció anomenada Ciutats Digitals, que també es va concedir a nou municipis més, per a que continuessin i ampliessin aquestes accions i esforços en l'ús i promoció de les TIC.

És aquí on el projecte Sant Feliu On Line que es venia fent des de feia anys a l'ajuntament va guanyar una "pota" anomenada Sant Feliu Innova, que s'enfocava cap al món empresarial (en un inici anava centrada en la ciutadania i les associacions), i per fer aquest enllaç entre TIC i empresa el departament de Noves Tecnologies havia d'anar de la mà del departament de Promoció Econòmica.

I aquí és on va sorgir la figura del Tècnic d'Innovació, Empresa i TIC, com a pont entre els dos (treballo la meitat dels dies a un lloc i l'altre meitat a l'altre). De fet és una figura que a nivell municipal o públic no hem trobat que estigui present a gairebé cap consistori més, si algú en coneix d'altres que ens ho faci saber, que ens servirà per compartir experiències.

Per això el full de ruta i les accions que hem anat desenvolupant les hem anat perfilant sobre la marxa en funció de com evolucionava el que hi havia al nostre entorn.

Com entenem la creació de xarxes? Que seria una mica l'objectiu d'aquesta jornada? El nostre objectiu és interelacionar la gent i que d'aquesta unió sorgeixin oportunitats... que permeti connectar gent amb interessos comuns, per exemple una empresa que ofereix llogar cotxets de passeig per bebès a estrangers amb una noia que fa de guia turística... tot això gràcies a les TIC és molt més senzill, perquè ens dona unes plataformes perfectes per a fer-ho.

Com diu l'Enric Senabre (del Citilab), les xarxes socials han existit sempre, inclús al marge de les noves tecnologies; el que hi ha hagut últimament és un boom de plataformes que tenen unes característiques tècniques que permeten als usuaris/persones es relacionin d'una manera determinada a través d'Internet.

Les xarxes socials realment interessants pel món empresarial són aquelles que suposen també una xarxa de coneixement, que es diferencien de les altres perquè tenen un valor: les persones que hi són presents i la forma que tenen de relacionar-se genera un valor: ja sigui per la informació que comparteixen, discuteixen o comparen és coneixement, i no altres coses que poden ser més lúdiques, festives, etc.

Quines eines (xarxes socials) hem utilitzat per a crear xarxes de coneixement al voltant de les TIC i l'empresa? Intentant posar una mica d'ordre cronològic tindria una forma circular de l'estil:




  • - Assessoraments als comerços i pimes sobre presència a Internet, identificant conceptes claus com web, blog, xarxes socials... perquè ser-hi present, amb quins objectius ser-hi i com fer-ho. Exemples: floristeria que donen consells als clients, tenda de roba que fa el mateix, tenda que dona imatge i informa de les novetats del sector als seus clients, etc.
  • - Blog: vem partir inicialment d'un blog on publiquem des de notícies generalistes sobre noves tecnologies al nostre dia dia amb els comerços i pimes. Des del blog es pot crear xarxa, per exemple sempre que fem un post al blog enviem un correu a la gent que hi apareix perquè hi pugui dir la seva (de vegades hem escrit sobre gent que no coneixem... és una forma de donar-se a conèixer). Però vem veure que no acabava de ser tot el dinàmic i participatiu que nosaltres volíem. Altres eines:
  • - Facebook: tenim un perfil personal i un parell pàgines públiques (fan page), des d'on podem interaccionar amb la resta de comerciants o empreses. Tenim sindicats els continguts dels blogs via RSS i s'actualitzen de forma quasi automàtica.
  • Twitter: tenim un canal de twitter a través del qual intentem estar al dia, mostrar la feina que fem i en la mesura de les nostres possibilitats (meves) ajudar als altres membres de la comunitat. Exemple la campanya del #DNIe.
  • LinkedIn: tan personal com de grup, a nivell personal he anat establint contactes amb agents del territori i externs, així com donant a conèixer el que fem a través de diferents grups (tic.cat, promoeco, etc), enviant notícies, comentant debats, etc. I també hem creat un grup més específic anomenat Xarxa Social d'Innovació que estem intentant que arranqui, però de moment està costant enganxar a la gent i que participi... és una feina de formigueta. També hem intentat fer un esforç perquè els propis treballadors del departament de Promoció Econòmica hi siguin presents (s'ha fet formació, etc).
  • InfoOnline: tenim un Canal de youtube amb vídeos creats per gent de sant feliu que fan un informatiu al mes només tractant coses TIC en relació al municipi, on es mostren casos d'èxit perquè serveixin com a exemple als demés. També busquem perfils de professionals interessants que facin coses innovadores amb les TIC.
  • Promoció a l'exterior: anem publicant de tant en quant notícies a La Tafanera, enviant comunicats a mitjans digitals, contactant amb altres blogs de temàtica similar, etc. Podríem fer molt més, però tampoc no és el nostre objectiu prioritari, tot i que donar visibilitat és un pilar fonamental.
  • Webs: portal "Compremasantfeliu" que recull tota la oferta comercial del poble, SantFeliuSfera amb el recull de les bitàcoles de tot el municipi organitzades per temàtiques.
  • Servei de comandes online al mercat municipal.
  • Per a la detecció de casos fem concursos/premis de promoció de les TIC amb un parell d'edicions a l'any.
  • Formació adreçada a comerciants: creació de blogs, Eines TIC, comerç electrònic (com el que vem fer amb la gent del mercat).

Intentem que quan recomanem alguna eina nosaltres estar-la utilitzant per poder intervenir amb el comerç / pime per a establir nous ponts de contacte i també agafin pràctica amb el seu ús (fins que no es comenten les notícies d'un post o al mur del facebook un no acaba d'aprendre a fer funcionar aquestes eines).

També estem pensant a donar el salt de la virtualitat i fer alguna trobada informal amb la gent que hem assessorat al voltant d'una taula amb cafè en petit grup per estimular la seva participació (de l'estil del Barcelona Social Media Cafè).

Encara hi ha molta gent que té reticències envers les xarxes socials, us poso un exemple pràctic per intentar trencar aquests temors: l'exemple és la meva presència avui aquí, que he vingut convidat per l'Albert. Amb ell no ens havíem vist mai fins avui, i no ens coneixíem, bé, de fet sí que ens coneixíem, però no físicament, ens hem trobat a través d'un grup de LinkedIn que reuneix gent amb interessos similars, i la nostra participació activa en el grup (enviant notícies, participant en debats, etc) ens ha permès donar-nos a conèixer.

És un projecte que va canviant de forma perquè ens hem d'adaptar a les necessitats que anem veient i a les demandes que ens fan. El que estem fent és una feina bastant nova i que no coneixem massa iniciatives similars, potser sí en l'àmbit privat, però des d'un punt de vista de servei públic local és bastant innovador. Si queden dubtes o preguntes no resoltes me les podeu enviar a:

ferrergg@santfeliu.cat
http://es.linkedin.com/in/guillemferrer
http://twitter.com/santfeliuonline
http://twitter.com/guillemferrer