16/12/09

Bon Nadal pel comerç electrònic

Aquests dies unes de les activitats més quotidianes és la de recórrer l'interior dels centres comercials, fer cues, pagar pels productes un preu superior que la resta de l'any... però sempre serà així? Potser no, s'espera que un terç dels espanyols compri a través d'Internet durant aquest Nadal, fet que suposaria la consagració d'aquest sector (segons dades de la consultora Deloitte).


Un recent estudi d'eBay també va en aquesta mateixa línea:
  • Més d'un 42% dels consumidors espanyols creu que comprant per Internet al Nadal s'estalviarà les interminables cues dels centres comercials.
  • El 61% gastarà en aquestes dates el mateix o més que l'any passat.
  • Només un 33% reduirà seu pressupost.
  • El 45% creu que els preus són més reduïts per a la Xarxa.
Encara creus que la xarxa no és un lloc important per tenir-hi presència?


Una mostra d'aquest canvi de tendència el veiem als EEUU: el dilluns següent al cap de setmana del Dia d'Acció de Gràcies, els comerços nord-americans ofereixen grans descomptes on line per animar als seus clients. El d'aquest any van incrementar les vendes en un 5% fins als 887 milions de dòlars (el 50% de les compres es van produir des del lloc de treball).

A Espanya el percentatge d'internautes que va comprar en línia es va elevar del 39,8% al 40,3% entre 2007 i 2008, el que es tradueix en un increment de gairebé 900.000 persones, arribant a 8,9 milions d'internautes compradors. Ho explica un estudi fonamental per a aquest tema, el que ha elaborat l'ONTSI i que porta per títol Estudi B2C 2.009 i que analitza dades de 2008. Segons el mateix, la xifra de negoci del comerç electrònic minorista ha crescut un 12,6% respecte l'any anterior, fins als 5.362 milions d'euros.



Qui són els compradors?
Algú podria dir que els més llestos, ja que estalvien temps, aglomeracions en cues i diners. El perfil dels compradors correspon a homes, de 25 a 49 anys, urbanites, amb estudis universitaris, de nivell socioeconòmic alt i mitjà-alt i treballadors en actiu a temps complet. En general són els internautes que fan servir de manera més intensiva la xarxa, no només per comprar. Solen ser també actius en les xarxes socials, per exemple.

No obstant això, cal ser realista: el 70,2% dels internautes acudeix a Internet per informar-se i més tard adquirir productes o serveis en una botiga física. A més, són més freqüents les compres en botigues virtuals que a més tenen establiments físics (70%).

Això pot passar perquè el comprador en línia és molt acurat: per decidir la compra en línia demana que l'empresa estigui ben identificada i ofereixi la possibilitat de contactar directament, que ofereixi informació clara, completa i concisa sobre temes contractuals, el producte i el preu. El 50% prefereixen pagar les seves compres en línia a través de targeta de crèdit o dèbit i el 29% contra reemborsament. Les dones i els individus de 35 a 49 anys són més reticents a l'hora de facilitar dades personals per comprar per internet.

Satisfets
A Espanya, segons l'estudi, el 95,2% dels compradors online ha vist cobertes les seves expectatives, encara que un 21,6% declara haver tingut algun problema. Quin tipus de problemes? Doncs en primer lloc, les incidències logísitica (que declaren haver patit el 59% dels que van tenir algun problema). En segon, que el servei adquirit no respon al que s'oferia a la web (33%). D'altra banda, la por a la inseguretat en el pagament ha baixat al 30%, encara que la preocupació per l'ús de les seves dades personals ha pujat fins al 16%. El 74,2% creu suficient la presència d'empreses espanyoles en la Xarxa per a la compra en línia dels seus productes, encara que la varietat dels seus productes només és valorada com a suficient pel 54,3%.

Comerços nadius digitals
Que el comerç en línia té futur ho descobrim gràcies iniciatives de comerços nadius digitals. Un exemple són l'aparició de clubs privats de compres en línia que ofereixen productes de les marques més prestigioses amb descomptes d'entre un 30% i un 70% (com BuyVip.com o Privalia),

En fi, potser siguis dels que poden evitar haver de comprar res, o potser t'agrada anar de compres, o encara no te'n refies de la Xarxa i la seva seguretat. Sigui com sigui, hi ha un comerç on line que creix dia a dia i que aquest Nadal potser coincideix amb la seva confirmació.

Via | Red.es